Digitalhjälp.online - Vi vägleder dig till internet och digitala tjänster

Laptop med svart skärm på ett träbord. Till vänster om datorn, en kaffekopp.
Är det tomt på skärmen? Slut på idéeer? Ta en kaffe och besök vårt digitala chattrum! Foto: Alex Knight, Unsplash

2021-08-27: OBS! Onlinehjälpen är stängd tills vidare.

Digitalhjälp.online är en digital vägledningstjänst under utveckling, bemannad av bibliotekarier och it-värdar på Stockholms stadsbibliotek. It-värdar är nyanlända ungdomar som hjälper till att öka den digitala delaktigheten i Stockholm, och som samtidigt får en introduktion till arbetslivet och möjighet att träna svenska språket.

Tjänsten är under utveckling och vi provar oss fram steg för steg. Vi ber därför om överseende om allt kanske inte fungerar tillfredställande så här i början. Vi tar gärna emot feedback om hur du upplever funktionalitet och service. Se kontaktuppgifter längst ned på sidan.

Vilka vänder vi oss till?

Vi vänder oss till alla som behöver grundläggande IT- hjälp och vägledning på internet, och främst till dig som just nu isolerad hemma och inte kan besöka ett fysiskt bibliotek på grund av coronakrisen.

Vad kan jag få hjälp med i videochatten?

• Digitala första hjälpen

Vi guidar dig till digitala samhällstjänster och digital kultur. Vi hjälper dig att komma igång med digitala verktyg för att hålla kontakt med släkt och vänner. Vi kan även ge dig råd och tips om källkritik på nätet och hur du hittar kvalitetssäkrad information i databaser.

• Digital biblioteksvägledning

Vi hjälper dig även att hitta e-böcker och andra e-medier på vår webbplats. Be oss gärna om e-boktips!

Hur ansluter jag till videochatten?

• Dator

Om du använder dator så rekommenderar vi att du använder någon av följande webbläsare: Chrome, Firefox eller Brave. Koppla in headset och webbkamera innan du ansluter.

• Surfplatta eller mobil

Om du ansluter via mobil eller surfplatta ska du först installera appen Jitsi-Meet. Du hittar den gratis i “App Store” (Apple) eller i “Google Play” (Android). När du öppnat appen så knappar du in mötesnamnet “digitalhjalponline”  och tackar ja till ljud och bild.

Chattrummet

När du kommer in i chattrummet kommer du att bli välkomnad av våra chattoperatörer som hjälper dig till rätta. Tänk på att chattrummet är helt öppet och det kan vara många inne samtidigt. Det innebär att du eventuellt behöver vänta en stund innan du kan ställa en fråga. Medan du väntar rekommenderar vi att du tillfälligt inaktiverar (“mutar”) din mikrofon. När det blir din tur kan du slå på ljudet igen. Allt detta gör du inne i chattrummet.

Vilka är det som bemannar tjänsten?

Tjänsten bemannas av bibliotekarier och it-värdar.

Är chatten säker och hur är det med integriteten?

Digitalhjalp.online är en digital vägledningstjänst som använder videokonferensverktyget Jitsi-Meet. Verktyget utvecklas och drivs av Jitsi, som är ett öppet källkodsprojekt. Det innebär att all källkod är öppen och utvecklingen av de tekniska lösningarna sker öppet i communityform. Läs mer här: https://jitsi.org/about/

Videochatten är krypterad mellan användare och server, och du behöver inte ange några personuppgifter för att delta i samtalet. Tjänsten är en så kallad gruppchatt, vilket innebär att det du skriver eller säger i chatten kan delas med andra som deltar i chatten. Chattloggen ligger kvar i chatten så länge den aktiva sessionen varar, därefter raderas alla konversationer. Stockholms stadsbibliotek sparar inga personuppgifter, det gör inte heller Jitsi-Meet.

Här kan du läsa mer om Jitsis integritetspolicy

Här kan du läsa mer om Stockholms stads policy för personuppgifter och dataskydd

Kontakt:
kundtjanst.ssb@stockholm.se

När du kontaktar oss via e-post, behandlar vi de personuppgifter du uppger enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) (2009:400).

Senast uppdaterad
2021-08-27